znajduje się po obu stronach i wcale nie idzie o wybieranie którejś z nich. Błędem było samo ich zobaczenie jako dwu możliwości. Wykroczenie tkwiło w ich nagłośnieniu jako możliwości stojących do wyboru, a czy i jakie nazwy – i które najpierw – zostawały użyte, jest sprawą drugorzędną. (…) Ani język ilościowy nauk przyrodniczych nie jest ilościowy na tyle, żeby mógł obyć się bez jakości, bez pomocy obrazów (żaden matematyczny rachunek tych nauk nie obywa się bez pomocy komentarza, gdyż jedynie on może dać pojęcie o tym, co rachujemy), ani też jakościowe doświadczenie mojej psychiki nie może się obyć bez operacji ilościowych. (…) Rozważania powyższe wcale nie dotyczą dwu składników istnienia, lecz dwu sposobów jego oglądu.
Andrzej Falkiewicz
Być może, iż do wychowania rzeczywistego filozofa jest rzeczą potrzebną, by przebiegł po kolei wszystkie te stopnie, na których słudzy jego, filozofii naukowi wyrobnicy, się zatrzymują, zatrzymywać się muszą; snadź winien on być krytykiem i sceptykiem, i dogmatykiem, i historykiem, ponadto zaś poetą i zbieraczem, i podróżnikiem, i moralistą, i jasnowidzem, i „wolnym duchem”, i niemal wszystkiem, by zwiedzić cały zakres wartości ludzkich oraz odczuwań wartości, by rozmaitemi oczyma i rozmaitem sumieniem móc patrzeć z wyżyny w każdą dal, z głębi na każdą wyżynę, z cieśni w każdy przestwór.
Atoli to wszystko jest jeno warunkiem wstępnym jego zadania; zadanie samo wymaga czegoś innego: żąda, by tworzył wartości.
Fryderyk Nietzsche
W Księdze Powtórzonego Prawa znajdziemy jeszcze więcej fragmentów mówiących o tym, co znaczy być blisko.
"Jeśli mąż poślubi żonę, to nie pójdzie do wojska i żaden publiczny obowiązek na niego nie przypadnie, lecz pozostanie przez jeden rok w domu, aby ucieszyć żonę, którą poślubił" (Pwt24, 5)
Jest to fascynujący fragment, ponieważ pokazuje jak Izraelici rozumieli małżeństwo. Dlaczego przez cały pierwszy rok? Wiedzieli oni, że właśnie pierwszy rok małżeństwa ma fundamentalne znaczenie. Bardzo ważne jest budowanie bliskości w związku, zanim okoliczności życiowe zmuszą męża do opuszczenia domu co jakiś czas, zanim małżonkowie staną przed codziennymi problemami.
Emerson Eggerichs
Andrzej Falkiewicz
Być może, iż do wychowania rzeczywistego filozofa jest rzeczą potrzebną, by przebiegł po kolei wszystkie te stopnie, na których słudzy jego, filozofii naukowi wyrobnicy, się zatrzymują, zatrzymywać się muszą; snadź winien on być krytykiem i sceptykiem, i dogmatykiem, i historykiem, ponadto zaś poetą i zbieraczem, i podróżnikiem, i moralistą, i jasnowidzem, i „wolnym duchem”, i niemal wszystkiem, by zwiedzić cały zakres wartości ludzkich oraz odczuwań wartości, by rozmaitemi oczyma i rozmaitem sumieniem móc patrzeć z wyżyny w każdą dal, z głębi na każdą wyżynę, z cieśni w każdy przestwór.
Atoli to wszystko jest jeno warunkiem wstępnym jego zadania; zadanie samo wymaga czegoś innego: żąda, by tworzył wartości.
Fryderyk Nietzsche
W Księdze Powtórzonego Prawa znajdziemy jeszcze więcej fragmentów mówiących o tym, co znaczy być blisko.
"Jeśli mąż poślubi żonę, to nie pójdzie do wojska i żaden publiczny obowiązek na niego nie przypadnie, lecz pozostanie przez jeden rok w domu, aby ucieszyć żonę, którą poślubił" (Pwt24, 5)
Jest to fascynujący fragment, ponieważ pokazuje jak Izraelici rozumieli małżeństwo. Dlaczego przez cały pierwszy rok? Wiedzieli oni, że właśnie pierwszy rok małżeństwa ma fundamentalne znaczenie. Bardzo ważne jest budowanie bliskości w związku, zanim okoliczności życiowe zmuszą męża do opuszczenia domu co jakiś czas, zanim małżonkowie staną przed codziennymi problemami.
Emerson Eggerichs