i przyzwyczajenia, odruchu i nawyku zaczęły wywierać na mnie dziwny wpływ, którego nie umiem dokładnie zdefiniować. Na pewno wprowadza mnie on w stan, w którym przestaję odczuwać, że istnieje bariera czasu, że od wydarzeń opisywanych przez Greka dzieli mnie dwa i pół tysiąca lat, przepaść, w jakiej spoczywa i Rzym, i średniowiecze, narodziny i istnienie Wielkich Religii, odkrycie Ameryki, Odrodzenie i Oświecenie, maszyna parowa i iskra elektryczna, telegraf i samolot, setki wojen, w tym dwie światowe, odkrycie antybiotyku, eksplozja demograficzna, tysiące i tysiące rzeczy i zdarzeń, które – gdy czytamy Herodota – znikają, jakby ich nie było albo zeszły z pierwszego planu, z czoła sceny, i cofnęły się w cień, skryły za kotarą, za kulisami.
Ryszard Kapuściński
Zbudował dla niej półki, a ona wypełniła je książkami, w których ludzie zapisywali całe stronie swoimi uczuciami. Natomiast Ove znał się na rzeczach, które można było zobaczyć i dotknąć. Beton i cement. Szkło i stal. Narzędzia. Rzeczy, które można było wyliczyć. Rozumiał proste kąty i jasne instrukcje. Plany i rysunki techniczne. Rzeczy, które można było narysować na papierze. Był człowiekiem czerni i bieli.
Ona była kolorem. Wszystkimi jego kolorami.
Fredrik Backman
Antybiotyki mogą radykalnie zmienić skład naszej flory bakteryjnej. Pod ich wpływem nie tylko zmniejsza się różnorodność bakterii żyjących w jelitach, ale też zmieniają się upodobania pokarmowe tych, które pozostają przy życiu, i ich niektóre ważne umiejętności - takie na przykład jak zdolność absorbowania cholesterolu czy wytwarzania witamin (choćby ważnej dla skóry witaminy H). Jak wykazały pierwsze badania prowadzone na Harvardzie i w Nowym Jorku florę jelitową szczególnie mocno zmieniają metronidazol i gentamycyna.
Giulia Enders
Lęk i deprymująca świadomość bycia ocenianym mają osłabiające działanie na umysł i ciało: zamykają je w sztywnych ramach, w których można co prawda prezentować wyuczone umiejętności, ale trudno uczyć się lub wymyślać coś nowego. Gdy dziecko nie musi stresować się porażką lub oceną, jest w stanie całą swoją uwagę skierować na umiejętności, które ćwiczy w zabawie.
Peter Gray
Ryszard Kapuściński
Zbudował dla niej półki, a ona wypełniła je książkami, w których ludzie zapisywali całe stronie swoimi uczuciami. Natomiast Ove znał się na rzeczach, które można było zobaczyć i dotknąć. Beton i cement. Szkło i stal. Narzędzia. Rzeczy, które można było wyliczyć. Rozumiał proste kąty i jasne instrukcje. Plany i rysunki techniczne. Rzeczy, które można było narysować na papierze. Był człowiekiem czerni i bieli.
Ona była kolorem. Wszystkimi jego kolorami.
Fredrik Backman
Antybiotyki mogą radykalnie zmienić skład naszej flory bakteryjnej. Pod ich wpływem nie tylko zmniejsza się różnorodność bakterii żyjących w jelitach, ale też zmieniają się upodobania pokarmowe tych, które pozostają przy życiu, i ich niektóre ważne umiejętności - takie na przykład jak zdolność absorbowania cholesterolu czy wytwarzania witamin (choćby ważnej dla skóry witaminy H). Jak wykazały pierwsze badania prowadzone na Harvardzie i w Nowym Jorku florę jelitową szczególnie mocno zmieniają metronidazol i gentamycyna.
Giulia Enders
Lęk i deprymująca świadomość bycia ocenianym mają osłabiające działanie na umysł i ciało: zamykają je w sztywnych ramach, w których można co prawda prezentować wyuczone umiejętności, ale trudno uczyć się lub wymyślać coś nowego. Gdy dziecko nie musi stresować się porażką lub oceną, jest w stanie całą swoją uwagę skierować na umiejętności, które ćwiczy w zabawie.
Peter Gray