Wszyscy umrzemy i powinniśmy się na to przygotować, powinniśmy powołać stowarzyszenia wspierające umieranie
i ufundować szkoły, aby się tego nauczyć, żeby chociaż ten ostatni raz nie popełnić już błędu. Należałoby to ćwiczyć na lekcjach wuefu, jak umierać, jak osuwać się łagodnie w ciemność, jak tracić przytomność i jak schludnie wyglądać w trumnie.
Olga Tokarczuk
W Atenach w V wieku, odkrywszy rozkosze dopasowywania czy też realistycznego przedstawiania, Grecy nie zachowywali się już jak wolni ludzie, lecz jak roboty. W przypadku realistycznego przedstawiania nacisk kładzie się zwykle na zmysł wzroku, ze szkodą dla innych zmysłów. Przedstawianie takie rozpoczęło się wówczas gdy ukształtowało się pismo fonetyczne (...) Alfabet fonetyczny, jak wyjaśniłem w Galaktyce Gutenberga, jest jedyną formą pisma, która odrywa wzrok i słuch od znaczenia (...) Kiedy zmysł wzroku ma nadrzędne znaczenie wobec innych zmysłów, to wytwarza nowy rodzaj przestrzeni i porządku, który często nazywamy "racjonalną" (...) tylko ten zmysł cechuje się ciągłością (...) Tylko zmysł wzroku może wywołać wrażenie continuum. "Dla ślepego wszystko jest nagłe" (...) Dla dotyku i słuchu każda chwila jest wyjątkowa, zaś dla zmysłu wzroku świat jest jednolity, ciągły i powiązany. Oto własności przestrzeni obrazowej, którą często mylimy z samą racjonalnością.
Herbert Marshall McLuhan
Olga Tokarczuk
W Atenach w V wieku, odkrywszy rozkosze dopasowywania czy też realistycznego przedstawiania, Grecy nie zachowywali się już jak wolni ludzie, lecz jak roboty. W przypadku realistycznego przedstawiania nacisk kładzie się zwykle na zmysł wzroku, ze szkodą dla innych zmysłów. Przedstawianie takie rozpoczęło się wówczas gdy ukształtowało się pismo fonetyczne (...) Alfabet fonetyczny, jak wyjaśniłem w Galaktyce Gutenberga, jest jedyną formą pisma, która odrywa wzrok i słuch od znaczenia (...) Kiedy zmysł wzroku ma nadrzędne znaczenie wobec innych zmysłów, to wytwarza nowy rodzaj przestrzeni i porządku, który często nazywamy "racjonalną" (...) tylko ten zmysł cechuje się ciągłością (...) Tylko zmysł wzroku może wywołać wrażenie continuum. "Dla ślepego wszystko jest nagłe" (...) Dla dotyku i słuchu każda chwila jest wyjątkowa, zaś dla zmysłu wzroku świat jest jednolity, ciągły i powiązany. Oto własności przestrzeni obrazowej, którą często mylimy z samą racjonalnością.
Herbert Marshall McLuhan