- po prostu - wydarzyła się. Tworzono ją i tworzy się nadal, pracując już na żywym, niepodległym ciele. To nie ukraiński naród stworzył Ukrainę. To bardziej Ukraina tworzy ukraiński naród.
Ziemowit Szczerek
Jaki Kościół ma przyszłość ?
Aby Kościół miał przed sobą przyszłość w trzecim tysiącleciu, musi spełnić cztery warunki:
1. Nie może wciąż oglądać się za siebie, zakochany w średniowieczu, ani też w czasach reformacji czy oświecenia, ale musi się stać Kościołem opartym na samych źródłach chrześcijaństwa i koncentrować się na współczesnych zadaniach.
2. Nie może być patriarchalny i sztywno trzymać się stereotypów dotyczących kobiet, z góry ustalonej roli płci i używać wyłącznie męskiego języka, ale musi stać się Kościołem partnerskim, łączącym urząd z charyzmatem i dopuszczającym kobiety do wszystkich posług religijnych.
3. Nie może być wąsko wyznaniowy, hołdując zasadzie wyłączności wyznania i instytucjonalności, która uniemożliwia zjednoczenie, ale musi się stać Kościołem otwartym, który stosuje w praktyce zasady ekumenizmu i wprowadza w życie liczne postulaty ekumeniczne, takie jak uznanie posług sprawowanych przez wiernych, cofnięcie wszystkich ekskomunik i pełną wspólnotę eucharystii.
4. Nie może dłużej być europocentryczny, wysuwać roszczeń chrześcijan do wyłączności i podążać drogą rzymskiego imperializmu, ale musi się stać Kościołem powszechnym, tolerancyjnym, z szacunkiem odnoszącym się do prawdy. Musi zatem starać się uczyć od innych religii i dać odpowiednią autonomię Kościołom regionalnym i lokalnym (s. 178).
Hans Küng
Ziemowit Szczerek
Jaki Kościół ma przyszłość ?
Aby Kościół miał przed sobą przyszłość w trzecim tysiącleciu, musi spełnić cztery warunki:
1. Nie może wciąż oglądać się za siebie, zakochany w średniowieczu, ani też w czasach reformacji czy oświecenia, ale musi się stać Kościołem opartym na samych źródłach chrześcijaństwa i koncentrować się na współczesnych zadaniach.
2. Nie może być patriarchalny i sztywno trzymać się stereotypów dotyczących kobiet, z góry ustalonej roli płci i używać wyłącznie męskiego języka, ale musi stać się Kościołem partnerskim, łączącym urząd z charyzmatem i dopuszczającym kobiety do wszystkich posług religijnych.
3. Nie może być wąsko wyznaniowy, hołdując zasadzie wyłączności wyznania i instytucjonalności, która uniemożliwia zjednoczenie, ale musi się stać Kościołem otwartym, który stosuje w praktyce zasady ekumenizmu i wprowadza w życie liczne postulaty ekumeniczne, takie jak uznanie posług sprawowanych przez wiernych, cofnięcie wszystkich ekskomunik i pełną wspólnotę eucharystii.
4. Nie może dłużej być europocentryczny, wysuwać roszczeń chrześcijan do wyłączności i podążać drogą rzymskiego imperializmu, ale musi się stać Kościołem powszechnym, tolerancyjnym, z szacunkiem odnoszącym się do prawdy. Musi zatem starać się uczyć od innych religii i dać odpowiednią autonomię Kościołom regionalnym i lokalnym (s. 178).
Hans Küng